-->

Type something and hit enter

Pages

Singapore Investment


On

GREATEC (0208) GREATECH TECHNOLOGY BERHAD kembangkan operasi di Pulau Pinang

GEORGE TOWN: Kilang baharu bernilai RM51 juta milik penyedia penyelesaian automasi kilang, Greatech Technology Bhd di Batu Kawan, Pulau Pinang membuktikan komitmennya untuk kekal bertapak di Pulau Pinang sekali gus menyokong pertumbuhan pekerjaan bagi wilayah utara Malaysia.

Ketua Pegawai Eksekutif Greatech, Datuk Tan Eng Kee, berkata projek peluasan itu bertujuan bergerak ke arah masa depan ekonomi yang cerah untuk perniagaan, pekerja, pihak berkepentingan dan penduduk sekitar.

Beliau berkata, kilang baharu yang merangkumi bangunan pejabat dan pengeluaran moden seluas 265,000 kaki persegi serta boleh menempatkan sehingga 500 pekerja itu didirikan di kawasan seluas 2.83 hektar.

Katanya, lokasinya yang strategik, akan membantu dalam mempercepat tempoh penghantaran kepada pelanggan dan menyokong pertumbuhan mampan untuk masa depan.

Ia katanya terletak tidak jauh dari dua kilang pembuatan baharu Greatech yang lain di Batu Kawan dan berdekatan dengan ibu pejabat korporat kumpulan di Bayan Lepas.

Pembinaannya katanya dijadualkan selesai pada April 2022 dan dirancang untuk sedia dihuni pada Mei tahun yang sama.

"Pada pertengahan 2022, kapasiti bangunan syarikat akan mencatatkan peningkatan yang agak besar iaitu kepada 1,100,000 kaki persegi dengan kapasiti tenaga kerja 1,200 orang untuk memanfaatkan peluang yang lebih baik dengan pelanggan sedia ada dan baharu," katanya.

Sementara itu, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, berkata kehadiran Greatech dalam arena teknologi semakin meluas sejak syarikat itu memulakan operasi pada 1997 dan ia telah membantu menarik perniagaan dan pelaburan asing ke negara ini.

"Berasaskan kedudukan Greatech bahawa pekerjaan bernilai tinggi seperti kerja reka bentuk dalam bidang automasi mesti dihasilkan secara tempatan di Malaysia, saya yakin penglibatan mereka dalam pasaran asing akan memberi faedah kepada negara.

"Ini terutama ketika warga kita dapat memanfaatkan perkongsian dan pendedahan teknologi pada platform antarabangsa," katanya.

– BERNAMA

Back to Top