-->

Type something and hit enter

Pages

Singapore Investment


On

Yew Lee Pacific Group Berhad (YLPG) Melancarkan Prospektus IPO Untuk Pasaran ACE

Pengeluar berus industri yang berpangkalan di Ipoh bakal menjana RM37.27 juta daripada penyenaraian

KUALA LUMPUR (17 MEI) – Yew Lee Pacific Group Berhad (YLPG), pengeluar terkenal yang terlibat terutamanya dalam pembuatan berus industri serta perdagangan alat ganti jentera dan perkakasan industri, melancarkan prospektus Syarikat hari ini untuk tawaran awam permulaan (IPO) bagi penyenaraian di Pasaran ACE Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Securities).

IPO Syarikat melibatkan terbitan 133.10 juta saham baharu yang akan diterbitkan pada harga RM0.28 sen sesaham dan tawaran penjualan 26.62 juta saham sedia ada melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih.

Saham terbitan awam akan disediakan untuk permohonan dengan cara berikut:

Terbitan awam

    26.62 juta saham baharu disediakan untuk permohonan kepada orang ramai Malaysia
    15.97 juta saham baharu diperuntukkan untuk permohonan oleh pengarah dan pekerja yang layak
    23.96 juta saham baharu melalui penempatan persendirian kepada pelabur terpilih
    66.55 juta saham baharu melalui penempatan persendirian kepada pelabur bumiputera yang dikenal pasti diluluskan oleh Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI)

IPO itu dijangka mengumpul hasil kasar sebanyak RM37.27 juta untuk digunakan mengikut cara berikut:

Penggunaan hasil

    RM10.90 juta untuk pembelian mesin dan peralatan
    RM7.30 juta untuk pembinaan kemudahan gudang dan bangunan pejabat
    RM1.80 juta untuk pengubahsuaian bangunan pejabat
    RM8.90 juta untuk pembayaran balik pinjaman bank
    RM4.57 juta untuk modal kerja
    RM3.80 juta untuk perbelanjaan penyenaraian


Pengarah Urusan YLPG, Encik Ang Lee Leong

Pengarah Urusan YLPG, Encik Ang Lee Leong, berkata: “Pelancaran Prospektus ini merupakan pencapaian penting bagi kami kerana ia menandakan hasil kerja kami sejak kami mula beroperasi pada 2004. Sebagai pengeluar berus industri yang mantap, kami memulakan IPO ini untuk mengumpul dana untuk rancangan pertumbuhan kami dan meningkatkan profil kami dalam industri.”

“Untuk mengekalkan pertumbuhan yang mampan dan mencipta nilai pemegang saham jangka panjang, kami mempunyai rancangan untuk mengembangkan kapasiti pembuatan dan meningkatkan automasi yang mana hasil daripada IPO membolehkan kami melaksanakannya. Kami juga sedang membina gudang dan kemudahan pejabat kerana kemudahan semasa diperlukan untuk pengembangan aktiviti pembuatan Kumpulan dan juga untuk menampung pertumbuhan perniagaan masa hadapan.”

YLPG menghasilkan berus industri dan teknikal untuk pelbagai industri pembuatan termasuk sarung tangan, industri, elektrik dan elektronik, pembekal pembersihan industri dan komersial serta pengeluar kaca dan kayu. Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2021 (TK2021), 76.8% daripada jumlah hasil Kumpulan kebanyakannya diperoleh daripada Malaysia manakala baki 23.2% daripada pasaran luar negara, terutamanya di Thailand, Vietnam, Indonesia dan Taiwan, mewakili kira-kira 7.0%, 5.8%, 3.3% dan 5.8% masing-masing.

M&A Securities adalah Penasihat Utama, Penaja, Penaja Jamin dan Ejen Penempatan untuk IPO YLPG manakala Eco Asia Capital Advisory Sdn Bhd ialah Penasihat Kewangan.

https://klse.i3investor.com/web/blog/detail/mycorporateupdates/2022-05-17-story-h1623271965-Yew_Lee_Pacific_Group_Berhad_Melancarkan_Prospektus_IPO_Untuk_Pasaran_A

Back to Top